Aku Syukri Isa Bluka Teubai

Syukri Isa Bluka Teubai
Foto@Lodin LA

Aku Syukri Isa Bluka Teubai

Dunia, bagaimana akan kuberitahukan kepada orang orang, bahawa aku ada di sini. Aku ada. Apa yang harus aku lakukan, supaya semua orang tahu tentang diriku! Aku bukan Jalaluddin Rumi, puisi puisiku tidak seindah puisinya, aku bukan Kahlil Gribran, bukan.

Aku hanya seorang manusia biasa; Syukri Isa Bluka Teubai, iya, aku hanya seorang Syukri Isa Bluka Teubai. Bukan yang lain. Maka aku gundah, kepada kopi aku bertanya siapakah aku ini, ia tidak menjawabku. Kepada gelas aku bertanya, siapakah aku ini, ia juga tidak menjawabku. Kepada siapa lagi aku harus bertanya, kepada siapa?

Haruskah aku bertanya kepada Allah, Yangmana Dirinyalah yang telah menciptakanku berhingga aku ada di sini. Kepada Allah kah aku harus bertanya! Jawabanmu pasti iya, tapi aku malu, aku adalah seorang hamba yang memiliki banyak salah, aku malu. Sungguh tak pantas diriku ini bertanya kepada-Nya. Kerana aku seorang hamba yang tidak ta'at beribadah kepada-Nya.

Dunia, aku hanyalah seorang manusia yang bernama Syukri Isa Bluka Teubai. Aku ingin sekali memberitahukan mereka, memberitahukanmu wahai duniaku; bahawa aku Syukri Isa Bluka Teubai, Aceh Negeriku, aku terlahir di tanah orang orang mulia, para pemberani, orang orang yang tidak takut mati.

Dunia, hari ini aku menyapamu, entah itu sapaan yang keberapa kali, aku tak menghitungnya lagi. Dunia, ketahuilah olehmu; bahawa Syukri Isa Bluka Teubai ada di sini.

Banda Aceh, 23 Agustus 2017.


Syukri Isa Bluka Teubai, penyuka sastra!

Post a Comment

0 Comments